Föreningen

Umeå Simsällskap är en ideell förening med ca 2400 medlemmar och bedriver en bred simidrottsverksamhet för barn och ungdomar. Vi är en av Umeås största föreningar och har funnits sedan 1927.

Simning är den största sektionen med verksamhet allt ifrån baby– och minisim, simskola, teknikskola och tränings- och tävlingsgrupper. De senaste åren har vi breddat verksamheten och har nu sektioner inom vattenpolo, triathlon och öppet vatten. Vi har även mastersgrupper både för nybörjare och mer erfarna simmare över 25 år.

Vår verksamhetsidé är att erbjuda simidrott och triathlon som glädjefyllda sporter för barn, ungdomar och vuxna boende i och kring Umeå. Verksamheten ska ge möjlighet för utövarna att röra sig mellan olika aktiviteter utifrån sina personliga förutsättningar och mål och genom detta uppmuntras att idrotta hela livet.

Vi bedriver verksamhet vid två anläggningar, Ersboda Bad & Gym samt vid Navet. Kansliet hittar du på Östra kyrkogatan 14A.